top of page

Kinesiske trøsteviser

Pressebilde-7-Foto-Obelix-Barbala.png

Ulf Risnes flankert av dagens øvrige kinesere, Kjetil Sandnes og Kristian Raanes. Foto: Obelix Barbala

  TEKST & FOTO: ERIK VALEBROKK  

Vi ser ikke lenger til USA for lys og frelse. Heller ikke til Kina, for den saks skyld, men i Trondheim sitter en litt annen type kineser og skriver sanger vi kan ha bruk for i krevende tider. Møt Ulf Risnes – og Tre Små Kinesere.

For noen uker siden ble det i et presseskriv antydet at den nyeste singlen til Tre Små Kinesere, «Verden va vårres» fra den helt nye platen Kyss i mørket, er god å høre på nå som «verden er av hengslene». Det er lett å være enig, og det gjelder ikke bare denne ene sangen, men strengt tatt den komplette katalogen til bandet der Ulf Risnes er primus motor. Sammen med Øystein Hegge og Baard Slagsvold dannet han i 1988 dette underlige ensemblet som representerte noe helt nytt i norsk musikkliv.

– Man blir kanskje litt trøsta av musikken vår, medgir Ulf Risnes når vi spør om ikke sangene til Tre Små Kinesere er akkurat det vi skal høre på når verden er fæl med oss. Det er enkelt å argumentere for at vi da trenger litt «snill» musikk, og kineserne kan være fasiten.

– Jeg var sammen med en dame i over 20 år som ikke var så rocka, så rocken forlot meg på en måte. Jeg orka ikke høre på Led Zeppelin og Black Sabbath og sånne ting, for hun likte det ikke og syntes alle var posører. Derfor har jeg nok prøvd å være litt mer virkelighetsnær. I mangel av et annet ord har jeg kanskje vært litt hverdagslig. Det høres jo dritkjedelig ut, men jeg tror det er det vi er. Vi er mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, mens DDE er fredag og lørdag. Det er jo de beste dagene å ta, sier Ulf og flirer.

Eller «dagene»? Han sier «dagan», kav trønder som han er, fra bydelen Munkvoll i Trondheim. Det er nok likevel lurt for begge parter at Mat og Drikkes journalist ikke prøver å sitere Ulf Risnes på hans egen dialekt og heller benytter bokmål. Dessuten; hvor farlig er det at Tre Små Kineserne ikke er så rocka? Ikke veldig. Hele deres eksistens er tuftet på det motsatte.

Da bandet ble unnfanget hadde Ulf spilt i ymse band rundt i Trondheim, men liksom ikke «kommet noen vei», som man sier når det butter litt. Uten å gjengi hele tilblivelsesberetningen, dukket Tre Små Kinesere første gang opp på en samleplate i 1988 kalt Den akustiske gitarliga presenterer med sangen «Askeladden». For å få lov til å være med på platen måtte de ofre trommeslageren Knut Juel, og dermed var de i gang som trio.

IMG_1349.jpg

Dette bildet ble trykket både i Adresseavisa og Arbeider-Avisa før Tre Små Kinesere skulle opptre på Samfundet uten at noen kjente dem fra før. Nysgjerrige trøndere og studenter strømmet til konserten som ga trioen – fra venstre Ulf Risnes, Øystein Hegge og Baard Slagsvold – fart inn i en karriere som ennå ikke er forbi. Foto: Inger Espelund

– Høsten 1988 fikk vi tilbud om å spille i storsalen i Samfundet sammen med flere andre band. Det eneste jeg husker av disse er The Vanguards. Det var en merkelig plakat, sier Ulf og henviser til det legendariske 60-tallsbandet der Terje Rypdal var det mest kjente medlemmet.

– Vi takket ja, men jeg krevde at vi skulle spille til sist. Det var en stor sjanse å ta. Vi hadde tatt bildet der vi står foran den gamle Volvo Duetten (et bilde fra samme fotosession havnet på coveret til debutplaten – journ. komm.) med kontrabass og kassegitar og trekkspill, og vi sendte det til avisene. Det var den gang det var to aviser i Trondheim, Adressa og Arbeider-Avisa, og begge trykket bildet av oss, men ikke av noen av de andre bandene. «Dæven, det her kan bli bra», tenkte jeg, og da det var vår tur til å gå på scenen sto publikum igjen og ventet på oss.

Etter hva Ulf beskriver som «et ganske kaotisk og vilt sett» der «Kjærlighet» med sin karakteristiske «oe-oe-oe-oe»-koring var siste låt, kunne bandet høre publikum som fremdeles sang inne fra garderoben.

– Ingen hadde hørt den sangen før, så da tenkte vi at vi ble godt tatt imot, ja. Vi følte at vi kom med et smell, bare ved å være nedpå, sier Ulf.

Det lå noe i lufta og det fortsatte etter Samfundet-konserten. Kineserne, som i tillegg til sanger og gitarist Ulf, besto av Øystein Hegge på piano og trekkspill og Baard Slagsvold på kontrabass, benyttet tiden godt. Gjennom en slags geriljamarkedsføringskampanje tagget de ned halve Trondheim med den umiddelbart gjenkjennelige bandlogoen som viste tre figurer med trekanthatter og hengebarter samt den illevarslende meldingen «Kineserne kommer…». Hva var dette for noe? Vi så den samme graffitien på vegger i Oslo og var ikke dummere enn at vi forsto noe gøyalt var i anmarsj.

IMG_1340.jpg

Øystein Hegge, Ulf Risnes og Baard Slagsvold med den originale Kineserne-graffitien i 1988. Foto: Inger Espelund

– Alt var tatt fra virkeligheten som omgav oss. Det som var av graffiti i Trondheim på den tiden var ikke tegninger og sånt, det var bare noen som spraya beskjeder på en vegg. Det kunne stå ting som «Fet natt for slanke mennesker» for eksempel, men så var det en som hadde skrevet «Russeran kjæm» over en hel vegg, og så var det en kis senere som skrev «Amerikaneran kjæm». På øving en dag sa jeg til gutta, «skal ikke vi lage et sånt opplegg med kineseran kjæm?», så det var noe som allerede var der. Det lå ikke noen plan bak egentlig.

– Det høres likevel ut som en veldig godt organisert markedsføringskampanje?

– Ja, jeg har fått høre i ettertid at det var det. Det er blitt brukt i foredrag, iallfall oppi her, som et eksempel på genial geriljamarkedsføring, ha-ha.

Selv om Tre Små Kineserne var et slags viseband med sine akustiske instrumenter, hadde trioen en viss rock’n’roll- eller punkholdning. Det var et stykke vei fra Finn Kalvik og Lillebjørn Nilsen, for å si det slik. Hadde de noen uttalt plattform om hva slags band de ville være, en form for intern programerklæring?

– Nei, det var veldig naturlig, og i starten var vi jo rockeband med trommis, men det var ikke det helt store, følte jeg.

IMG_1347.jpg

Tre Små Kinesere i 1988 – Ulf, Baard og Øystein. Foto: Inger Espelund

Det kommende året går med til å spille inn demoer og vise seg ytterligere frem for publikum, til å begynne med i Trondheim, men snart også utover i landet. Kineserne kommer, si. En demokassett med fire sanger – «Viktig ærend», «Soleplassland», «365 Fri» og den franskspråklige «Interdit» – blir tilgjengelig for salg på steder som Bakklandet Bokcafé og ikke minst Café 3B, bandets stamsted som ble hedret med sangen «Café Yé Yé».

På forsommeren i 1989 har hypen rundt kineserne vært såpass at flere store plateselskap vil knytte trioen til seg, og internasjonale CBS’ norskavdeling får tilslaget. Tre Små Kinesere debuterer i januar 1990 med platen 365 Fri. To av sangene fra demokassetten er spilt inn på nytt, og ytterligere ti sanger lyser opp i vintermørket, blant dem hits som «Hei verden» og «Ingen blir igjen». Suksessen er deres.

I 1991 kommer plate nummer to, Luftpalass. Den inneholder innertiere som den gamle kjenningen «Gatekredibillyboogie», «Café Yé Yé» og «Eplekake m/krem», i dag etablerte klassikere i Tre Små Kinesernes rikholdige katalog, og belønnes med Spellemannprisen.

IMG_2887.png

De to første platene, 365 Fri og Luftpalass. Foto: Erik Valebrokk

Med de påfølgende platene Vær sær (1992), Hjertemedisin (1994) og Tro, håp & kjærlighet (1996) der de – av alle ting – poserer i matrosdrakter, beveger trioen seg for alvor over i en mer poporientert retning og blir virkelig allemannseie med sanger som «Faren min», «Klassebildet» og «Dørstokkmila». Det er allsangvennlige trudelutter om gjenkjennelige temaer, og de to sistnevnte platene er produsert av Kyrre S. Fritzner som har bidratt kraftig til deLillos’ store gjennombruddsplate Neste sommer og derfor er hot shit. Hans tryllestøv kommer også kineserne til gode.

Siden den gang har Ulf i all vesentlig grad produsert kinesernes plater selv, med unntak av 2023-utgivelsen Nærbilda av oss der Gåte-gitarist Magnus Børmark satt bak spakene, og på nye Kyss i mørket har Kyrre vendt tilbake.

IMG_9362.jpg

Tre Små Kinesere i matrosuniformer fra fotoshooten for albumet Tro, håp & kjærlighet. Foto: Per Heimly

De neste platene gjør det dessverre ikke fullt så skarpt. I 1998, jubileumsåret for kinesernes tilblivelse, slipper de to nye plater. Ultralyd blir kun utgitt i et begrenset opplag på 3500 eksemplarer og er vesentlig mer rocka enn normalt, mens den «egentlige» oppfølgeren til Tro, håp & kjærlighet bærer tittelen Storeslem. Hverken Rita Eriksens bidrag som duettpartner for Ulf på «Skarpe skår» eller den sprudlende discoflørten «Discokongen» er nok til at platen går inn på VG-lista. Det er første gang en Tre Små Kinesere-plate glimrer med sitt fravær.

Til tross for en del aktivitet de neste årene kommer det ikke ny musikk. I 2002 vender trioen tilbake til VG-lista med samleplaten De aller beste fra Tre Små Kinesere. Den gjør det selvfølgelig skarpt og inneholder to nye sanger samt hele 21 klassikere. I 2003 slipper kineserne omsider en ny plate, og Gammel sykkel blir tatt godt imot av fansen. Men så, i 2004 annonserer Baard Slagsvold sin avgang.

Det fører til at Ulf og Øystein legger bandet på is. Ulf gir ut soloplaten Ingen andre i 2007, men i 2010 stabler han kineserne på beina igjen, nå med Truls Waagø på bass. Siden den gang har det gått jevnt og trutt med turneer, nye plateutgivelser og en litt skiftende besetning. Lars Lien tok over tangentene fra Øystein i 2013, mens Eirik Øien, og senere Kjetil Sandnes, har hatt jobben som bassist.

Pressebilde-4-Foto-Obelix-Barbala.png

Dagens Tre Små Kinesere er Kjetil Sandnes på bass, Ulf Risnes på gitar og Kristian Raanes på tangenter. Foto: Obelix Barbala

Lå det en forløsning i å gjenforene kineserne i 2010?

– Nei, faktisk ikke. Jeg var opptatt med så mye forskjellig. Jeg var plateprodusent og holdt på med Melodi Grand Prix Junior, bygde studio og hadde egentlig glemt karrieren litt, sier Ulf i dag.

 

– Men så hadde vi jo Truls som spilte bass og hadde vært med litt før, og dessuten spilte med meg i bandet Motorpsykkel. Da begynte jeg å tenke på de gamle kineserne som Skandinavia. Jeg var Norge, Øystein var Sverige og Baard var Danmark, og så tenkte jeg at kanskje Truls var Nederland. Det er jo flatt det og. Og grønt. Så kanskje vi kan prøve det, ha-ha-ha. Men det ble ikke det samme. Baard hadde noe som Truls slettes ikke hadde, og det var blues. Baard har blues i seg. Det har ikke jeg, og Øystein har i hvert fall ikke noe blues, insisterer Ulf.

– Vi har savna bluesen siden Baard dro.

Selv om hverken Øystein eller Baard er med lenger, bidrar de fremdeles i det stille. På den forrige platen Nærbilda av oss (2023) skrev Baard strykerarrangement til flere sanger, og Øystein skrev «Kyss i mørket», tittelkuttet på den nye platen, sammen med Ulf. Som om ikke det er nok har Ulf klart å skrive en blueslåt helt på egenhånd til den nye platen, «Kake».

– Ja, den er ganske bluesy, en rip-off av Beatles’ «I’ve Got A Feeling» egentlig.

Det må også nevnes at selv om Tre Små Kinesere som Ulf sier ikke er «det samme» uten Baard og Øystein, så har de forskjellige besetningene både klart å ivareta arven fra de tidlige platene og evnet å lage mye god ny musikk. De har kanskje ikke gitt ut plater så gode som Luftpalass eller Hjertemedisin, men vi skal ikke avfeie hederlige forsøk som Kjærlighet på tunga eller OK! kompis uten videre.

cover-album-kyss-i-mørket.png

Dette er coveret til Kyss i mørket.

Den helt nye Kyss i mørket er i vesentlig grad en oppbruddsplate, selv om sangen «Verden va vårres» som åpner kalaset skiller seg ut. Den er et nostalgisk tilbakeblikk til en bekymringsløs tid der den unge Ulf Risnes brant bildekk han hadde stjålet på den lokale Texaco-stasjonen og spilte Bruce Springsteen på full guffe over bilstereoen. Nå er han derimot nyskilt med delt omsorg for sine og eks-konas to felles barn, og sitter tilbake i familiens gamle hus, mens hun har fått seg ny kjæreste. Det preger den nye platen.

– Mange av sangene ble skrevet da vi holdt på å forhandle, men jeg var ikke klar over at vi skulle bli skilt da, forteller han og forklarer med det hvorfor han ikke vil kalle Kyss i mørket en skilsmisseplate.

– Jeg følte at det begynte å gå bedre, men så viste det seg at hun satt og klina med en kall borti gata her mens jeg var og spilte inn disse låtene, så der tok jeg feil. Det gikk ikke bedre, det gikk mye dårligere, sier han resignert.

– Men etter at hun dro har jeg skrevet skilsmisseplata, så den kommer senere. Jeg tror jeg laget 25 låter eller noe i fjor høst, og det er country. Jeg vet ikke hvorfor det ble sånn, men det gjorde det.

Det er riktignok ikke aller første gang Ulf Risnes har skrevet countrylåter – «Jævel på lur» fra Hjertemedisin og «Av & T» fra Gammel sykkel er gode eksempler – men det har ikke akkurat vært hans eller kinesernes modus operandi. Ironien gjør det naturlig å avslutte intervjuet med noen linjer om dette.

Veien frem til Tre Små Kinesere var for Ulfs vedkommende brolagt med en oppsiktsvekkende stor produksjon. Ikke at så mye av det han skrev og spilte inn ble utgitt, men under pandemien så han sitt snitt til å børste støv av gamle opptak og ga ut hele 12 plater – alle på vinyl – under samlebetegnelsen UR-verk, én plate i måneden med til sammen 144 sanger.

IMG_1346.jpg

Tripp, trapp, tre små kinesere slik de så ut for 37 år siden – Øystein, Baard og Ulf. Foto: Inger Espelund

Det var først da han traff Øystein og Baard og etablerte Tre Små Kinesere at karrieren skjøt fart.

– Da jeg spilte sammen med dem og opplevde responsen vi fikk, følte jeg at nå kan noe faktisk komme til å skje. Det er bare å unngå de folka i BEAT. De ville bare ha cowboyer, og det var ikke vi. Vi var mer interessert i fransk kultur, ha-ha. Det var helt kokko, men vi rakk det akkurat så det ble for seint for dem å ta oss.

Musikkavisen BEAT – der denne journalisten var blant skribentene – som ganske riktig må ha blitt oppfattet som en bastion for amerikansk musikk og kultur, ble nedlagt året før kineserne platedebuterte. Riktignok gjenoppsto BEAT som et «kjøkkenbordmagasin» i 1990, men da uten den store påvirkningskraften fra siste halvdel av 80-tallet. Ulf, Baard og Øystein timet derfor debuten bedre enn de hadde kunnet drømme om.

– Det var nok mest han Tom Skjeklesæther vi var engstelige for, sier Ulf med henvisning til avisens daværende redaktør og flirer.

– Men vi klarte det, og det synes jeg er utrolig kult. Vi klarte å komme oss frem og kunne begynne å leve av dette, sier han stolt. Med den fjortende Tre Små Kineserne-platen i bagasjen og den femtende i startgropa kan han se tilbake på en svært innholdsrik karriere. Nå er han 64 år gammel, tydeligvis helt uten pensjonsplaner, men føler han at han ennå har noe av den gamle rebellen i seg fra den gang bandet startet?

– Njaaa… jeg føler i hvert fall at jeg har mer rebell i meg enn ungene mine. De er så ordentlige, ha-ha. Men hva er egentlig vitsen med å være så rebelsk? Jeg har blitt flinkere til å høre på hva andre folk sier og ikke bare deise på. Vi blir litt rundere med åra, og det tror jeg er bra, men det som sitter inni deg er nok like kvast. Man trenger bare ikke ta det frem hele tida, avslutter Ulf Risnes.

bottom of page