«Voksen» radiokanal
er bare barnet – takk for ti fine år
TEKST & FOTO ERIK VALEBROKK
Mange blant oss har mye å takke NRK P13 for. Der så å si alle radiokanaler i det ganske land nedprioriteter musikk er P13 et fyrtårn, ikke bare for musikk og musikkjournalistikk generelt, men i økende grad for norsk musikk spesielt og – tør vi si det? – den gode smak!
Gratulerer med 10-årsdagen!
P13gjengen
Det er lenge siden nå, men i januar 2014 var dette P13 på en fjøl, fra venstre mot høyre: Bjørnar Pedersen, Svein Terje Torvik, Tarjei Strøm, Siri Knudsen, Kristin Winsents, Shaun Henrik Matheson, Grete Strøm, Knut Folkestad, Totto Mjelde, Thomas Felberg, Kari Slaatsveen, Guttorm Andreasen og Gro Narvestad. Foto: Jon-Annar Fordal/NRK.
Er du glad i musikk, kan radiolytting være sørgelige saker. En tilfeldig valgt mandag i februar, mellom klokken 7 og 9 om morgenen, er dette artistene som spilles på Radio Norge, en av de mest populære kommersielle kanalene:
P!nk. Elton John. Bruce Springsteen John Farnham. Anastacia. Michael Sembello (han med sangen «Maniac» på Flashdance-soundtracket). Natalie Imbruglia. Aqua. Europe. Bryan Adams med Melanie C. Michael Jackson. Aerosmith. Gloria Gaynor. Coldplay. Tina Turner.
Den samme tilfeldig valgte mandagen, i det samme tidsrommet, er dette artistene som ble spilt på
NRK P13:
The Clash. Teezo Touchdown. Ricochets. Florence + The Machine. Of All Things. Oasis. Great News. Goddard. + Cat Burns. Blur. Michelle Ullestad. Middle Kids. Kvelertak. The Jesus And Mary Chain. The Gaslight Anthem. Caddy. Green Day. Rosalía med The Weeknd. Blink 182. Holly Humberstone med Muna. Robyn. Kacey Musgraves. Aurora. Marit Larsen. Margaret Berger. Rival Sons. Gabrielle. Lily Allen.
Riktignok kunne flere av disse artistene vært spilt på Radio Norge, men skal jeg få god fart inn i en ny arbeidsuke vil jeg alltid velge den kanalen som ikke byr meg «Barbie Girl», «The Final Countdown» og «The Best». Det er bare sånn jeg er.
Et stort problem med de fleste norske radiokanaler er at de gir blanke blaffen i musikk. Så lenge de spiller noe «alle» liker – om det er noen av de nevnte eller gamle hits med, tja…, Alannah Myles, Foreigner, Bon Jovi, Lady Gaga, Whitney Houston, Belinda Carlisle, Earth Wind And Fire, Van Halen, Toto, Weather Girls, Bonnie Tyler, Heart, Katy Perry eller Alphaville – du skjønner tegninga – er det ingen voksne som bryr seg. Norsk musikk spilles sjelden, og når det skjer er det med store og populære artister som a-ha, Bjørn Eidsvåg, Maria Mena, CC Cowboys eller, hvis de er skikkelig gærne, girl in red eller Sigrid.
La meg understreke at jeg generaliserer en smule, men at det ikke er uten grunn, og at jeg dessuten ikke synes alle de nevnte er drittartister.
Da NRK lanserte P13 i 2014 og spilte Pixies’ gnistrende «U-Mass» som aller første låt, var hensikten å lage en kanal for de som er «for gamle for P3, men ikke helt føler seg hjemme i P1- eller P2-universet heller». Målgruppen var bestemt til å være dem mellom 30 og 50 år, og det var satt av plass både til rene musikkprogrammer og underholdningsprogrammer. Selv om flere internt i NRK hadde ytret ønske om en slik kanal i flere år, var det overgangen til DAB som ble foranledningen. Her skulle NRK posisjonere seg overfor nye, voksne lyttergrupper som var spesielt opptatt av musikk, og det skulle gjøres med musikkjournalistiske virkemidler. Her fikk vi programmer om musikk der musikken ikke bare ble avspilt, men også diskutert og forklart, og artister fikk komme til orde.
Blant kanalens profiler i oppstartsfasen var Shaun Henrik Matheson, Totto Mjelde, Tarjei Strøm, Siri Knutsen, Thomas Felberg, Harald Are Lund, Kari Slaatsveen og Gro Narvestad. NRK hadde også utlyst en egen stilling som musikksjef, og den ble besatt av Kristin Winsents som fremdeles er i jobben.
- Det hadde aldri vært min stil å søke sjefsjobber, men det hørtes ut som en gøyal jobb og det var mange som oppfordret meg til å søke, så da gjorde jeg det. Jeg fikk jobben og begynte i oktober 2013. Det var bare meg og Stig Holmer, og kanalen skulle på lufta i januar. Vi hadde ingen musikkbase, ingenting.
Vi var mange som sto på sidelinjen og heiet, men vi ble også lettere irritert i tiden før oppstart. For å komme frem til en treffsikker musikkprofil, sendte Kristin Winsents ut en lenke til venner og kjente der to og to låter ble satt opp mot hverandre:
«Hvilken låt synes du er best av «Alive» med Pearl Jam og «Tonight Tonight» med The Smashing Pumpkins?»
«Hvilken låt synes du er best av «Easy Living» med Gluecifer og «City Of Satan» med Turboneger?»
«Hvilken låt synes du best av «Devils Haircut» med Beck og «Race For The Prize» med The Flaming Lips?»
Kristin Winsents har vært med i NRK P13 siden starten og har båret tittelen musikksjef fra første stund.
Det er selvfølgelig en artig øvelse, problemet var at den aldri tok slutt. «Duellene» kom i en jevn strøm, men det var ikke lett å forstå om svarene ble registrert eller ikke. Jeg ble sittende og klikke på det ene eller det andre alternativet som om ikke jeg hadde annet å gjøre, og var neppe alene om det.
- Det der ble jeg pålagt å gjøre, sier Kristin til sitt forsvar i dag. – Det var noe av det verste som kunne skjedd i en sånn oppstartsfase, fordi jeg måtte bruke hele døgnet på det i stedet for å gjøre det jeg egentlig skulle gjøre som var å stable en ny radiokanal på beina.
Da P13 kom på lufta kun kort tid etter at siste «favorittlåt» ble klikket inn, foregikk lanseringen med brask og bram på Vulkan i Oslo med daværende kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen til stede for å kaste glans, rød løper og hele sulamitten.
- Det var jævlig komisk. Det var markedsavdelingen som hadde fikset det. Det var viktig at vi hadde mange kjendiser, men vi prøvde å forklare at vi ikke var en kjendiskanal. Det hadde vært mer naturlig om vi inviterte musikere, liksom. Det var angivelig veldig viktig at vi kom i samlet flokk til den røde løperen sånn at alle kunne ta bilder av oss, men da vi kom var det ingen som løftet et kamera. Det var jo fordi ingen visste hvem vi var, sier Kristin og ler så hun rister.
Den store jubileumsfesten som ble arrangert på Goldie i Oslo 28. januar, på dagen 10 år etter at P13 startet sendingene, var en helt annen skål. Her var ingen rød løper eller inviterte kjendiser, om da ikke noen av de mange artistene og musikerne som var invitert kan kalles kjendiser. Her var blant annet Erlend Ropstad, Louien, Daniel Kvammen, Unnveig Aas, Kenneth Ishak, Silja Sol, Hilma Nikolaisen, medlemmer fra Lady Friend, Hackney, Mío, Death By Unga Bunga, Gluecifer, Caddy, Black Debbath, Oslo Ess, The Northern Belle, Two Minutes Hate og så videre, og i tillegg opptrådte Sløtface med en strålende blid og sedvanlig energisk Haley Shea i spissen. Det var omtrent som å vandre gjennom en eneste stor interaktiv episode av programpostene «Stjernepose» og «Selskapssjuk» der alle de nevnte artistene er naturlige musikk- og gjestevalg.
Ikke bare er Kristin Winsents musikksjef for NRK P13, hun leder også sitt eget program «Musikksjefen».
Tre av P13s programledere på jubileumsfest, fra venstre Espen Omdahl, Shaun Henrik Matheson og Kjartan Ericsson.
Tidenes morgen
Ragna Nordenborg og Shaun Henrik Matheson hadde programposten «Tidenes morgen» i starten. Stafettpinnen har gått videre til en rekke programledere siden den gang, men nå er det Shaun som er sjef igjen, med Tarjei Strøm som vikar når han er opptatt i «Nitimen» på P1. Foto: Ina Strøm/NRK
- Jeg hadde helt overtenning, sier Shaun Henrik Matheson om festen. Han er en av kanalens profiler som har vært med fra starten da han sammen med Ragna Nordenborg ledet morgensendingen «Tidenes morgen», noe han fremdeles gjør, men nå uten medprogramledere i studio. – Jeg går omtrent aldri ut lenger, og jeg klemte alle jeg traff. Det er jo ikke alle som er klemmere, så jeg håper ikke det ble altfor mye. Jeg aner ikke hvordan folk ser ut så da jeg ble presentert for alle disse artistene som jeg bare kjenner musikken til, ble det litt mye for meg, men det var en fantastisk feiring.
Selv om P13s programledere neppe kan kalles A-kjendiser, er de blitt tydelige profiler i de ti årene som er gått. Kristin Winsents, Shaun Henrik Matheson, Siri Knutsen, Espen Omdahl, Jørgen Hegstad, Totto Mjelde, Kjartan Ericsson, Tarjei Strøm, Thomas Felberg og flere med dem er sentrale stemmer for kanalen i dag. Mange andre har også vært med på å bygge P13, noen mer kjente enn andre, for eksempel Harald Are Lund, Ragnhild Silkebækken, Siri Kristiansen, Alexander Schau, Kari Slaatsveen, Kirsti Falch Nilsen, Guttorm Andreasen, Marte Stokstad, Mona B. Riise, Espen Thoresen og Ken Wasenius-Nilsen. Humorprogrammer som «Rikets tilstand» og «Radioresepsjonen» har i perioder vært viktige pilarer for kanalen, og et større antall musikkprogrammer har kommet og gått.
I mai 2022 ble det slutt på underholdningsprogrammene, og P13 ble erklært en ren musikkanal. I den anledning uttalte NRKs musikksjef Mats Borch Bugge seg slik:
– Med P13 som en rendyrket musikkanal kan vi, der andre nøyer seg med én dag i uka, spille ny musikk hver dag – med et sjanger-, epoke- og aldersfritt utgangspunkt. Det betyr at alle som hører på vil kunne oppdage ny musikk og nye sjangre, enten det er laget nå eller i 1965. Rett og slett få innsikt i en større musikalsk himmel.
Slike festtaler står i en viss kontrast til den tidvis stemoderlige behandlingen P13 hadde fått frem til dette åpenlyse vannskillet. Ikke minst ble kanalen gjenstand for betydelige budsjettkutt bare halvannet år tidligere. Det var kanalens daværende programsjef Stig Holmer som også hadde vært med på oppstarten som måtte fronte nedskjæringer som innebar at programposter som Øystein Grenis musikerskravleprogram «Grenitimen», Don Martin og Jørgen Nordengs hiphopprogram «Superstars» og Malin Pettersens americanaprogram «Kåbbåi» (der undertegnede var fast gjest) ble avviklet. Alle disse programmene ble ledet av frilansere og således økset for å skåne NRKs fast ansatte.
– Slik det ser ut, vil vi ikke kunne kjøpe inn programmer eller bruke frilansere som programledere til musikkprogrammer og musikksendinger. På søndager har NRK P13 en variert musikkjournalistisk satsing. Det vil vi mest sannsynlig ikke kunne fortsette med, sa Holmer den gang, og måtte forsvare kuttene med denne begrunnelsen fra NRK-ledelsen:
– NRKs radiostrategi framover handler om å ta grep om unge lyttere. Derfor styrker NRK tilbudet på podkast, den radioformen som er mest under utvikling. Siden NRK ikke får økte bevilgninger, må vi rasjonalisere. Den nye satsingen gjør at NRK må flytte ressurser fra P13, NRK P1 og P2. Vi jobber nå med hvordan vi skal løse dette i P13. Vi kommer ikke til å kutte stillinger, vi må ta det av programbudsjettet.
La meg ikke si så mye om NRKs satsing på podkaster for å «ta grep om unge lyttere», annet enn å minne om kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugens opptreden i «Debatten» da hun skulle snakke om podkasten «Sophie og Fetisha» i kjølvannet av et visst fotografi som ble publisert og senere slettet i sosiale medier.
Det er mye mer å si om NRKs dekning av og formidling av musikk gjennom en 91 år lang historie som rikskringkaster. Den har ikke alltid vært representativ for interessen i befolkningen, for å si det litt diplomatisk, og vi var mange – både med og uten tilknytning til musikkbransjen – som ble forbanna over kuttene som rammet den ene av NRKs radiokanaler som tok forskjellige typer populærmusikk på alvor. Derfor var det ekstra hyggelig å feire P13 forleden dag under et slags dekke av løfter om at kanalen er liv laga og at feiringen gjaldt de første ti årene, underforstått at det nok blir ti år til og forhåpentlig også mer enn det.
P13 er i hvert fall delvis modellert etter BBC6 Music som startet som en DAB-kanal i England i 2002, en kanal som i dag regnes som en suksess og en viktig musikkanal, men som har hatt sine utfordringer.
- Høsten da vi startet opp P13 var jeg i London og snakket med han som var musikksjef på BBC6 Music, da det akkurat var blitt en suksess. De hadde vært truet av nedleggelse og masse greier, så jeg spurte ham om tips. Det er nesten skummelt å tenke på det han sa i ettertid. For det første, kvitt dere med underholdning og humor. Programmene skal være underholdende, men la det handle om musikk. Dessuten mente han det var viktig å la alle programlederne få spille en del selvvalgt musikk, og tenke litt «modus» som vi gjør i «Superbehagelig» nå som er en kjempesuksess. Han sa også at jeg måtte se for meg sånn cirka seks år med helvete, og så ville alt snu, sier Kristin Winsents og ler godt igjen.
- Da de endelig fikk lov til å være det de skulle være, gikk lyttertallene opp. De var også veldig schizofrene i starten.
Så hva sitter vi egentlig og hører på nå i 2024? Hva er det P13 gir oss musikkinteresserte lyttere som ikke andre radiokanaler gjør?
Selv er jeg svært uregelmessig gjest i «Stjernepose» som jeg ikke nøler med å kalle verdens triveligste radioprogram. Det ledes av Totto Mjelde og Kjartan Ericsson som sitter i Bergen og nerder tungt mens de spiller plater i alle mulige sjangere og babler i vei. Blant de mange morsomme spaltene deres er «Ukens nedtellling» der ymse gjester besøker studio for å snakke om en artist eller sjanger de har peiling på. Der har jeg vært inne i bildet ved en del anledninger og blant annet kåret de fem beste norskproduserte americanalåtene, de fem beste sommerlåtene, de fem beste Pet Shop Boys-låtene og mye mer, en for hver av ukens fem «virkedager».
Det er en smal sak å argumentere for at «Stjernepose» med Totto Mjelde og Kjartan Ericsson er verdens triveligste radioprogram.
De fleste store avisene har mer eller mindre avviklet alt som heter plateanmeldelser (og alle andre kulturanmeldelser og kulturjournalistikk, for den saks skyld), og i dag er det vel utelukkende Klassekampen som opprettholder en noenlunde gjennomtenkt og grundig musikkdekning. Enkelte aviser anmelder dog noen få plater og gjennomfører fra tid til annen også intervjuer med noen få artister, men i så fall helst under forutsetning at vedkommende snakker om «den vonde tiden». Det finnes også noen få stemmer på nettet som dekker musikk etter beste evne, men sammenlignet med den interessen som beviselig finnes der ute er det alt i alt forsvinnende lite musikkjournalistikk i dette landet.
Men P13 gir oss vitterlig musikkjournalistikk i betydelig monn, og – dette er viktig – norske artister som har noe å fare med får muligheten til å vise seg frem. De inviteres i studio for å spille og snakke om musikken sin, og om det ikke er helt avgjørende for deres videre eksistens som musikere, er det av stor betydning. Vi lever forresten i en tid der norsk musikk er på et skyhøyt nivå og i svært mange tilfeller og forskjellige sjangere hevder seg internasjonalt, og NRK P13 er i bunn og grunn den eneste redaksjonelle avsenderen med en viss tyngde som formidler dette. Det er, for å si det ytterst forsiktig, altfor dårlig.
Under feiringen av tiårsjubileet uttalte Mats Borch Bugge at det ville bli enda større sjangerbredde på P13 i tiden fremover, men det er for tidlig å si noe konkret om hva det vil innebære. Det som er kjent er at han jobber med en overordnet musikkstrategi for hele NRK, og det er nærliggende å tro at P13 i rollen som den eneste rene musikkanalen vil fungere som en form for spydspiss. Kristin Winsents er tydelig optimistisk på kanalens vegne og dens fremtid.
- Om jeg blir her i ti år til er tvilsomt, men man skal aldri si aldri. Jeg elsker å gå på jobb hver dag, og jeg elsker alle kollegaene mine. Det er en stor glede å jobbe med Totto og Siri og alle disse som jeg også kjenner fra tidligere i arbeidslivet og som er jeg utrolig stor fan av. Det føles av og til som at vi er en sånn gjeng som sitter bakerst i skolebussen og bråker, men vi har gode motiver da, ha-ha-ha. Jeg er fremdeles superinspirert, men den dagen jeg ikke er det lenger er det på tide å gjøre noe annet.
Winsents setter også stor pris på tilbakemeldingene fra alle lytterne og er glad for at så mange norske artister bryr seg om kanalen. For tiden er andelen norsk musikk som spilles på P13 rundt 40 prosent, og den er ennå på vei oppover.
- Vi skal bli enda bedre på å pushe norske artister, og da mener jeg på høy rotasjon, erklærer musikksjefen.
Dette er viktig på så mange måter. Gratulerer med de første ti årene, kjære NRK P13!
Kristin Winsents som nybakt musikksjef med sannsynligvis nybakt bløtkake. Hun og resten av P13-gjengen fikk forhåpentligvis ny kake i forbindelse med 10-årsdagen, men hvis ikke kan de i det minste trøste seg med at NRKs musikksjef (for hele huset) Mats Borch Bugge reiv i masse cremant på dem da de feiret på Goldie. Foto: Kim Erlandsen/NRK