top of page
Jan Garbarek France in July 1999.jpeg

Jan Garbarek på scenen på Jazz A Vienne-festivalen i Vienne, Frankrike i juli 1999.

Ikke akkurat fjelljazz

Jan Garbarek er sentral på tre nyutgivelser fra plateselskapet ECM. 

TEKST: JAN OMDAHL

Enkelte ganger sier det bare «klikk» når mennesker møtes. Litt sånn må det ha vært om kvelden den 22. september 1970, da seks unge menn i 20-årene satte hverandre i stevne på et loft øverst på Vålerenga i Oslo for å lage musikk: Saksofonist Jan Garbarek, gitarist Terje Rypdal, bassist Arild Andersen og trommeslager Jon Christensen (1943-2020), lydtekniker Jan Erik Kongshaug (1944-2019) og plateprodusent Manfred Eicher fra det nystartede tyske plateselskapet ECM. 27-årige Christensen var eldst, bare noen måneder eldre enn Eicher. Garbarek var yngst, bare 23. 

1.jpeg

Fra Jon Christensens utklippsbok: Jan Garbareks kvartett, fotografert på loftet hos Arne Bendiksen under innspillingen av Afric Pepperbird, 22. september 1970. Foto: Privat

De fire musikerne var venner og kolleger i Jan Garbareks kvartett, mens den ferske plateprodusenten Eicher hadde tatt toget opp fra München for å spille inn plate med dem etter å ha hørt dem på jazzfestivalen i Bologna, Italia. Loftet i Østerdalsgata 1 var studioet til plateselskapsdirektøren, produsenten, komponisten og artisten Arne Bendiksen. Kongshaug var hustekniker der, og allerede ferdig med dagens mer kommersielle studioarbeid. Resten av gjengen ramlet ut av heisen etter et mislykket forsøk på å spille inn musikk i studioet ute i Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i Bærum tidligere på dagen.

Resultatet av to sene kvelder i Bendiksens studio var Afric Pepperbird. Trolig den viktigste platen i norsk jazzhistorie, en milepæl i norsk kulturhistorie mer generelt, og en svært viktig og retningsgivende utgivelse for det som skulle bli de neste tiårenes mest toneangivende plateselskap for jazz på sitt felt. En ganske vill plate, inspirert av post-bop, fusion, folkemusikk og frijazz, milevis fra det musikkinteresserte forbinder med de fire utøvernes musikk i dag – om de da i det hele tatt har et forhold til musikken til Garbarek, Rypdal & co. Nå nyutgis Afric Pepperbird på vinyl for første gang siden 1976, i plateselskapets Luminessence-serie.

 

Den hadde et lydbilde man ikke var vant til i jazz: tett på instrumentene, så man kunne hørte hvert minste knirk, men også med et rom rundt musikken, skapt av Kongshaugs finurlige bruk av en såkalt klangplate. Det var lyden Eicher hadde jaktet på. Afric Pepperbird ble begynnelsen på et nært samarbeid mellom de to, og mellom de norske musikerne og det tyske plateselskapet. Eicher skulle bli en av verdens mest innflytelsesrike plateselskapsdirektører og musikkprodusenter, Kongshaug en lydtekniker i den internasjonale eliteklassen som New York Times etter hans død i 2019 kalte «Maestro of Recorded Sound». De fire musikerne ble legendariske sammen og hver for seg, og har hatt en livslang relasjon til Eicher og ECM.  Etter «de fire store» i norsk jazz fulgte nye generasjoner etter, også med utgivelser på ECM. Mer enn 50 år etter den historiske innspillingen er norske musikere fortsatt tungt representert i selskapets stall. 

Afric Pepperbirds omslag er designet av ekteparet Barbara og Burkhardt Worjisch. Foto: ECM

Arild Andersen hører på Afric Pepperbird. 
Noe uskarpt foto: Jan Omdahl

I arbeidet med en bok om Afric Pepperbird var jeg så heldig å ha først Jan Erik Kongshaug og så Arild Andersen på besøk hjemme hos meg foran stereoanlegget for å lytte til plata og snakke om tida, menneskene og musikken. Det gikk selvsagt i vinyl. Afric Pepperbird kom ut på LP, slik all innspilt musikk gjorde i 1970 og til godt ut på 1980-tallet. Da begynte ECM som alle andre plateselskap å spille inn musikken digitalt, og å gi den ut på CD. Den rene, støyfrie presentasjonen satt godt med selskapets musikalske estetikk og de mange akustiske innspillingene med ekstremt høy lydkvalitet. Afric Pepperbird kom etterhvert også på cd i flere utgaver. Da CD-mediet ble utkonkurrert av strømming et stykke inn på 2000-tallet, strittet ECM lenge imot, men fra 2017 har store deler av selskapets katalog på mer enn 1800 album vært tilgjengelig på de store strømmetjenestene.

Samtidig fikk vinylplata sin mye omtalte renessanse fra tidlig 2000-tall. «Kneppet når nålen setter seg i platerillen», og alt det der. ECM har gradvis innsett de marginale, men likevel attraktive markedsmulighetene som ligger i det analoge formatet. Gamle bestselgere som pianisten Keith Jarretts The Köln Concert har vært nyutgitt på LP sammen med essensielle utgivelser fra folk som Chick Corea, Pat Metheny, Jan Garbarek og andre av selskapets mest profilerte navn. Et stadig større utvalg av ECMs nye utgivelser kommer også i vinylutgave, deriblant titler de siste par årene fra navn som Arild Andersen, Mathias Eick, Tord Gustavsen, Gard Nilssen Acoustic Unity, Arve Henriksen/Harmen Fraanje, Nils Økland/Sigbjørn Apeland, og  Thomas Strønen/Ayumi Tanaka/Marthe Lea. 

 

I tillegg har nok ECM merket seg suksessen til selskapene som spesialiserer seg på på reutgivelser av spesielt høy kvalitet rettet mot såkalt audiofile, samt seriene med remastrede nyutgivelser av klassikere og glemte gullkorn fra katalogene til jazzlabeler som Blue Note og Impulse!.

 

I fjor lanserte selskapet derfor sin egen serie med reutgivelser under overskriften Luminessence. Disse nyutgivelsene skiller seg fra selskapets tidligere ved at mange av platene som opprinnelig kom i enkle, laminerte pappomslag nå har fått utbrettomslag i tykkere, matt papp, med nye bilder fra arkivene, og nyskrevne omslagstekster.

 

Rent teknisk følger ECM så vidt jeg kjenner til nøyaktig samme konservative oppskrift som tidligere: Nyutgivelsene produseres med utgangspunkt i de opprinnelige masterbåndene eller høyoppløste digitale kopier av disse , uten at det virkere å være gjort lydmessige justeringer eller forsøk på å tilpasse lydbildet til moderne ører og lyttevaner. Dermed låter nyutgivelsene svært tett på originalene fra 1970-, 80- og 90-tallet, og kvaliteten på pressingene jeg har hørt er svært god. Det siste er absolutt ingen selvfølge i 2024. 

 

ECM forbindes gjerne med en europeisk sensibilitet og en sterk nordisk tilknytning. Sleng gjerne også på klisjeen «kjølig lyd» og noe med nordlys eller isbreer. Fjelljazz, har noen kalt det. Men selskapet er i virkeligheten grunnleggende globalt og pan-kulturelt i sin tilnærming, og har gjort det til en spesialitet å drive musikalsk krysspollinering. Således var de to første utgivelsene i Luminessence-serien Gnu High med den engelske trompetisten Kenny Wheeler og Saudades med den brasilianske perkusjonisten Nana Vasconcelos. Deretter kom pianisten Keith Jarretts triple konsertalbum Bremen/Lausanne fra 1973, vibrafonisten Gary Burtons The New Quartet fra samme år, og debutalbumet til «supergruppa» Old And New Dreams med  Don Cherry, Dewey Redman, Charlie Haden og Ed Blackwell fra 1979. 

4.jpeg

Nyutgivelsen kommer i redesignet utbrettsomslag med nye bilder og nyskrevet omslagstekst. Foto: ECM

5.jpeg

Plata som har gitt Luminessence-serien sitt navn nyutgis også. Foto: ECM

På listen over årets utgivelser i Luminessence-serien troner Afric Pepperbird øverst, med albumets første nyutgivelse på vinyl siden 1976. Jeg skal innrømme at det har vært en egen glede å eie et par relativt sjeldne eksemplarer av originalen fra 1970, men, skitt: det er definitivt på høy tid at flere får ta del i dette festfyrverkeriet av en plate i sitt fineste format.  

 

Garbarek er også sentral på albumet som har gitt plateserien sitt navn, og som nå nyutgis. Luminessence er kreditert Keith Jarrett og Garbarek, men den legendariske pianisten spiller ikke på plata. Han komponerte den vakre musikken for Garbarek og strykere, ikke lenge etter at han også hadde skrevet musikk inspirert av til Garbarek til deres epokegjørende samarbeidsprosjekt Belonging. Strykerne på plata tilhører symfoniorkesteret til kringkasteren Südfunk i Stuttgart. I sin Jarrett-biografi påpekte forfatter og musiker Ian Carr at kjemien mellom de to er så god at Jarretts komponerte partier låter som Garbareks improvisasjoner.

 

Neste plate ut i serien er det selvtitulerte debutalbumet til den britiske trioen Azimuth, med Norma Winstone, John Taylor og Kenny Wheeler. I løpet av året kommer blant annet Pat Methenys briljante debutalbum Bright Size Life med Jaco Pastorius og Bob Moses, før sesongen avsluttes med en av mine personlige ECM-favoritter, treblåseren og multiinstrumentalisten Bennie Maupins The Jewel in The Lotus. Innimellom dukker Garbarek også opp igjen som leder for en trio på Madar, et album som aldri tidligere har vært ute på vinyl. Der spiller han med tunisiske Anouar Brahem på oud og indiske Zakir Hussain på tablas. Fjelljazz? Ikke akkurat. 

bottom of page