top of page

DYP   LYTT I NG

Den norske høyttalerprodusenten NNNN fyller dansegulv i Brooklyn og Bangkok med patentert dypbass. 

TEKST: JAN OMDAHL

1.png

DEVON

En sommerdag i 2023, i et kjellerlokale på Londons The Strand, står en gruppe menn og baler med en tidsmaskin. Vi snakker om en discokule, en av disse roterende globene dekket med små fasetter av speilglass, slike som skaper magi ved å reflektere lys i skiftende mønstre i mørke lokaler der folk møtes for å danse. Speilkuler var fast inventar i nattklubber allerede på 1920-tallet, men forbindes kanskje mest med discobølgen på 1970-tallet. Tenk John Travolta og «Saturday Night Fever». Nå er det den amerikanske hi-fi-entreprenøren og influenseren Devon Turnbull som har vært ute for å anskaffe motor til å rotere en slik kule, i anledning kveldens arrangement med profilerte dj-er for spesielt inviterte i kulturhuset 180 Studios. Hovedattraksjonen er lydanlegget det skal spilles på, et unikt, hornbasert system utviklet i samarbeid mellom Turnbulls eksotiske hi-fi-merkevare Ojas og den norske høyttalerprodusenten NNNN. Med fri bar, småmat, rå lyd og housemusikk skal lydanlegget med det eksotiske merkenavnet Ojas X NNNN ON2 markedsføres til de riktige menneskene.

Hi-fi-entreprenør og influenser Devon Turnbull tester discokulen på 180 Club i London. NNNN-folket følger med. Foto: Jan Omdahl

2.png

torkel  &    rune

Men discokulen vil ikke være med på notene. Turnbull og en gruppe NNNN-medarbeidere anført av daglig leder Torkel Mellingen og akustiker og høyttalerkonstruktør Rune Skramstad må konstatere at den innkjøpte motoren til kulen er for liten og svak. Senere samme kveld kan man observere Turnbull ute på det smekkfulle dansegulvet, der han roterer speilkulen diskret for hånd, mens det svære anlegget spiller så kjellerbetongen vibrerer. 

Adm. dir. Torkel Mellingen og teknologidirektør Rune Skramstad foran et Ojas/NNNN-system i hovedkvarteret i Drammen. Foto: Jan Omdahl

7.png

Lydtekniker og produsentlegende Ken Scott lytter til Mat & Drikke-journalistens personlige Mobile Fidelity-pressing av albumet han spilte inn in november 1971: David Bowies «The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars», på Ojas/NNN-høyttalere under et Classic Album Sundays-arrangement  i en fullsatt sal på Deichman i Bjørvika. Foto: NNNN

Listen over norske produsenter av lydutstyr med internasjonalt rennomé er ikke spesielt lang. Øverst troner Tandberg, et merke som nådde så langt ut i verden at jazzlegenden Louis Armstrong hadde to av selskapets spolebåndopptakere i hi-fi-hyllen hjemme i bydelen The Bronx i New York på 1960-tallet. Videre er det Per Abrahamsens Electrocompaniet, som skapte sensasjon blant amerikanske hi-fi-kritikere med sin første stereoforsterker i 1977 og senere ble fast inventar i studioet til den legendariske  lydteknikeren Bruce Swedien, der Electrocompaniet-forsterkere blant annet ble brukt under flere av Michael Jacksons plateinnspillinger. I nyere tid har Bent Holter og hans Hegel-forsterkere fått rosende omtale i internasjonal hi-fi-presse. Mer i det skjulte har høyttalerfabrikanten Seas i Moss over lang tid levert elementer til en rekke anerkjente høyttalerprodusenter. Det er kanskje noen til, men så veldig mye lenger er ikke lista over internasjonalt kjente norske lydmerker. 

 

Det gjenstår å se om et lite selskap fra Drammen har det som skal til for å melde seg på denne listen, men samarbeidet med Turnbull kan vise seg å bli en verdifull inngangsport til en spesiell og kresen del av markedet for såkalt «profflyd». NNNN ble startet i 2006 av en gjeng med bakgrunn fra tradisjonsrike Tandberg, Cisco og andre aktører innenfor videokonferanseutstyr. Selskapet  bygger hornbaserte høyttalersystemer for bruk i studio-, konsert- og klubbsammenheng. Spesialiteten er hornladede basshøyttalere, eller subwoofere på godt norsk. På sikt er ambisjonen å selge til private kunder også.

– Vi har lekt litt med uttrykket «prosumer», forteller Torkel Mellingen. – Det er jo konsumenter som har kjøpt utstyr fra oss, men du kan si at det er personer som har en spesiell interesse eller en spesiell økonomi.

 

I tillegg til god plass og relativt  tolerante eller tunghørte naboer, skulle man tro.

 

Turnbull og NNNN-konstruktør Skramstad fant tonen da de møttes for noen år siden, forteller Rune Skramstad, mannen bak NNNNs lydfilosofi:.

NNNN

IMG_1516.png

Hornlyd er ikke noe for trange hybler. Her den ene kanalen i Ojas/NNNN-systemet som ble demonstrert på Ingensteds i Oslo. Foto: NNNN

– Jeg møtte Devon første gang 2021 på et lydtreff kalt Europeisk Triode Festival (ETF) i Bellême i Frankrike. Der møtes ekstremt lydinteresserte mennesker fra hele verden som brenner for rørforsterkere, høyttalere med høy virkningsgrad, gode signalkjeder og generell lydteknologi. Blant de norske medlemmene er min hi-fi- kompis Leif Christensen, som handlet et par modifiserte Altec Lansing A7-høyttalere av meg på 90-tallet. Leif pekte ut Devon og sa vi burde ta en prat. Devon og jeg fant tonen med én gang, diskuterte gamle Altec horndesign og høyttalerelementer. Vi fant fort ut at vi jobbet mot de samme målene, og hadde funnet ut ting på hver vår side som den andre fant svært interessant. Torkel og jeg tok turen over til Devon i New York, og siden har Ojas og NNNN hatt et veldig interessant samarbeid. 

Brooklyn-baserte Turnbull bygger og selger hi-fi-anlegg til klubber, restauranter, butikker og private hjem under varemerket OJAS, basert på 100 år gammel teknologi fra tidlige amerikanske hornøyttalere og rørforsterkere. NNNN selger beslektet hornteknologi i moderne tapning, med en egen patent for å begrense størrelsen på kabinettene i sine basshøyttalere. Hornbassen er lynrask, og holder dermed følge med lyden fra mindre horn som leverer mellomtone og diskant. Her snakker vi om noe helt annet enn den slappe brumlebassen fra vanlige folks hjemmekino-subwoofere. 

 

– Lydfilosofien er å designe effektive høyttalere med kontrollert spredning som har en egen personlighet og sjel basert på vintage teknologi som funker blandet med nye ideer, sier Skramstad.

 

Når Turnbull og Skramstad designer og bygger klubbsystemer sammen, er det enkelt sagt NNNN som leverer bassen, fra den aller dypeste som kan føles mer enn høres, til den litt lenger opp i frekvensområdet. Fra jordskjelv til basstromme. 

 

Her bør jeg kanskje ile til med en forklaring på begrepet «horn». Hornhøyttalere bruker en hornformet åpning til å forsterke lydsignalet fra elementet som produserer lyden, i motsetning til høyttalere der lyden produseres av vibrerende membraner i papp eller andre materialer, slike som de fleste har i hjemlige steroanlegg eller blåtannhøyttalere. Hornhøyttalere krever beskjeden forsterkerkraft, og kan drives tilnærmet forvrengningsfritt til høye volumer med svært liten effekt. Akustiske horn ble benyttet av pionérer som Edison i de tidlige fonografene og sveivegrammofonene. Senere kom hornhøyttalere drevet med rørforsterkere i de første lydanleggene fra produsenter som Altec og Western Electric i amerikanske kinoer, tidlig i forrige århundre. 

 

Horn er kjent for sin lynraske respons og dynamiske lydgjengivelse. Den kontrollerte spredningen av lydbølgene gir mindre reflekser fra rommet de står i enn andre høyttalere. Hornøyttalernes gode synergi med effektsvake rørforsterkere gjør dem til en favoritt blant en del hi-fi-freaks, mens andre mener horn og rør farger lyden og vil ha noe mer nøytralt og «moderne». Dem om det! 

NNNN ble etablert i 2016. Så langt har det vært mye røde tall, men Mellingen forsikrer at utsiktene er lyse:

 

– Vi har mer enn doblet omsetningen i 2023, og har solgt høyttalersystemer til ti land.

 

To av de mest prestisjetunge OJAS+NNNN-installasjonene er på lytteklubben Public Records i Brooklyn, New York og Siwilai Radical Club i Bangkok. 

6.png

Ojas/NNNN-systemet

Prestisjetungt opplegg: Ojas/NNNN-systemet monteres på lytteklubben Public Records i New York. Teknologidirektør Rune Skramstad (med ryggen til) holder godt tak i multicell-hornet. Foto: NNNN

– De neste ON-systemene skal til en sneakerbutikk i Malaysia og et meget påkostet hjemmeanlegg i Berlin. Vi snakker også med Public Records om et par nye prosjekter som kommer neste år, forteller Mellingen.

 

Noen måneder etter London-stuntet er en noe mindre utgave av et tilsvarende system koblet opp i NNNNs lokaler i et industriområde langs elva like utenfor Drammen sentrum. Formiddagen jeg er innom er er Ola «Olanskii» Smith-Simonsen med flere fra Jaeger, en av Oslos mest toneangivende nattklubber, også på besøk. Innom er også elektronikamusikeren og produsenten André Bratten. Bratten er allerede NNNN-bruker, med selskapets Comium 30-høyttalerne på veggen bak den imponerende Harrison-mikseren i hjemmestudioet i Asker.

Noen dager senere blir anlegget demonstrert på klubben Ingensteds i Oslo. Det er også NNNN-installasjoner hos kunstneren Jonny Hurts på Fornebu, på klubben Storgata 26, og i lyttebaren Gehør i Bernt Ankers gate, der den legendariske platebutikken Compendium holdt hus på 1970-tallet. NNNN-anlegg har også vært å høre på Blå, og på en rekke Classic Album Sundays-lyttekvelder. 

 

Koblingen til musikk og uteliv er tett og tydelig, og kanskje er det der NNNNs største mulighet ligger: I å selge en kombinasjon av hundre år gammel lydteknologi og moderne løsninger til det voksende nisjemarkedet for berusende godlyd og dyp lytting i de hvite ørepluggenes og de flatbankede mp3-filenes tidsalder.

3.png

TAY

DAN I EL

Daniel Mitchell og Tay Bhicharnchitr foran Ojas/NNNN-høyttalerne på Siwilai Radical Club i Bangkok. Bilde fra Mitchells Instagram: @danmitchl

4.png

Alexander 

Dyb bass tar plass. NNNN-designer Alexander Fossland og en av selskapets mer velvoksne subwoofere utenfor klubben Ingensteds i Oslo. Foto: NNNN

Synes for ordens skyld jeg bør nevne at NNNN ikke bare lager gigantiske klubbsystemer. Selskapet bygger også mindre subwoofere og fulltonehøyttalere, som studiomonitoren Comium 30.

IMG_4316.png

André

Studomonitor: Den svarte firkanten på veggen bak Harrison-mikseren i hjemmestudioet til elektronikamusikeren og produsenten André Bratten er studiomonitoren Comium 30. Foto: Jan Omdahl

bottom of page