Hosomaki (tynne makiruller)

INGREDIENSER

Porsjoner

4

8-10 ruller:
4-5 nori-flak
Sushi-ris
Wasabi
1 laks, ca. 125 g, skinnet fjernet og skåret i blyanttykke strimler
1/2 agurk, skåret i 1 cm tykke, firkantete strimler
8-10 asparges, skrelt og kokt møre i saltet vann

SLIK GJØR DU

Bland litt eddik med vann i en bolle for å dyppe fingrene i. Legg en bambusmatte på kjøkkenbenken. Brett et nori-flak i to, mot stripene, klyp bretten for å dele flaket i to. Legg et halvt flak på bambussmatten, den ru siden opp.
Dypp hendene i eddikvann, slik at du kan jobbe uten at risen kleber seg til hendene og fingrene dine. Ta en håndfull ris, og form det til en vedkubbeform.
Legg risen midt på nori-flaket, og spre det jevnt utover med fingertuppene. La ca. 1 cm av flaket, på den langsiden som vender fra deg, være udekket av ris.
Spre en tynn linje med wasabi over midten, på lengden, hvis du bruker fisk som fyll. Ikke bruk for mye wasabi. Det skal stå til fiskesmaken, ikke overdøve den.
Legg en strimmel med laks (eller agurk eller asparges) på wasabi-linja. Hvis du bruker to-tre kortere stykker, legg dem tett, slik at det ikke er mellomrom mellom dem.
Løft opp den kanten av bambusmatten som er til deg, og rull sakte fra deg i en myk bevegelse.
Rull matten over, slik at kanten på det øvre nori-flaket møter ris-kanten. Bruk lett press for å pakke, mens du ruller.
Du skal kunne se den strimen av nori-flaket som ikke er dekket av ris.
Form rullen mykt med begge hendene og press jevnt.
Løft kanten av matten litt, og dytt rullen litt fram, slik at den udekkede strimen på nori-flaket forsegler rullen. Fuktigheten fra risen limer den.
Legg på et kjølig sted, men ikke i kjøleskap, mens du lager flere.
Fukt kniven mellom hver gang du skjærer. Plasser de to halvdelene ved siden av hverandre, og skjær to ganger for å dele i 6 like, munnfullstore, stykker.

Bold Title